Black Friday, alebo po slovensky čierny piatok, sa má vyznačovať výraznými zľavami na tovar, ktorý obchod ponúka. Black Friday sa stal veľmi úspešným lákadlom a marketingovým nástrojom pre kamenné a takisto internetové obchody nielen vo svete, ale aj na Slovensku.
Slovenský Black Friday má však svoje celkom úsmevné špecifiká a to, že trvá väčšinou už od stredy, prípadne celý týždeň a komunikované vysoké zľavy nemusia byť úplne zľavami.
Najobľúbenejší segment pre nakupujúcich v internetových obchodoch je jednoznačne elektronika všetkého druhu. Málokto ale vie, že pri predaji elektroniky sa marže na predaji pohybujú od 0,5% – 10%. Tých 10% samozrejme len v prípade, že obchod robí veľké obraty a má u dodávateľa lepšie ceny.
Ako teda môžu predajci vyčarovať pre vás zľavy vo výške 30-80%? Deje sa to dvoma spôsobmi:
- Výpredaj „skladových ležiakov“
To znamená, že sa vypredáva tovar, o ktorý nebol v priebehu roka enormný záujem a z dôvodu naskladnenia viac kusov, tu vzniká priestor na výpredaj. Samozrejme to môže byť výpredaj s cenou nižšou, ako reálne obchod produkty nakúpil, čiže sa obchod dostáva do cielenej straty pri týchto produktoch.
Na druhej strane, pre obchod je minimálna strata lepšia, ako keby produkty nepredal. Pre tých, ktorí si nepotrpia na najnovšie technické vychytávky, môže byť kúpa celkom výhodná.
- Nečestná hra s výškou zľavy
Nie je predsa logické, aby sa produkt z kategórie, kde sa štandardne dosahuje 5% marža dal kúpiť so zľavou 40% a viac. Tieto extrémne zľavy sa dosahujú veľmi ľahko a to výpočtom zľavy z ceny, ktorú odporúča výrobca, ako predajnú cenu (MOC – maloobchodná odporúčaná cena) na začiatku uvedenia produktu na trh. Táto cena však dávno nie je aktuálna, dokonca sa za túto cenu v internetových obchodoch možno ani nikdy nepredával.
Ak teda máme napríklad Produkt A, ktorý mal MOC vo výške 150€, no obchod ho ešte pred pár dňami predával za 60€ a v Black Fridaj ho môžeme kúpiť za 55€, obchod nám rád zobrazí 63% zľavu (55/150), čo je samozrejme nezmysel a reálna zľava je cca 8% (55/60).
Extrémnym prípadom sú obchody, ktoré cez Black Friday predávajú produkty ešte drahšie, ako ich predávali týždeň pred ním. No teraz majú vysačku „Zľava“ a tak na ne návštevníci reagujú.
Viete, ako sa chrániť proti takýmto zľavovým nezmyslom? Sledujte trhovú cenu produktov, ktorú si jednoducho zistite napríklad na porovnávačoch cien (pricemania.sk, heureka.sk, najnakup.sk), ktoré zgrupujú ponuky zo všetkých slovenských e-shopov. Tu si spravíte reálny obraz o cene produktu, ktorý máte v pláne kúpiť a v konečnom dôsledku možno nájdete ešte lacnejšiu ponuku.