Nakupovanie cez internet si každým rokom ukrajuje väčší podiel z celkového predaja tovarov a služieb. Je to spôsobené hlavnými výhodami takéhoto nákupu, ktorými sú napríklad možnosť objednať tovar odkiaľkoľvek, dodanie priamo domov, rýchlosť doručenia, či výrazne nižšia cena, ako v kamenných obchodoch.

Internetové nakupovanie prešlo za posledné roky výrazným vývojom a už dávno neplatí, že hlavným rozhodovacím parametrom pri výbere obchodu, v ktorom nakúpime, je najnižšia cena tovaru. E-shopy sú tlačené do inovácií práve spotrebiteľmi, ktorí sú rok čo rok náročnejší na služby ako sú možnosti dodania tovaru, platby za tovar, vyskúšania tovaru, či jeho vrátenia.

Práve vďaka tomuto tlaku sa vytvorila nemalá priepasť medzi kvalitnými obchodmi a tými obyčajnými, v ktorých pravdepodobne nakúpite iba raz.

Na Slovensku je viac ako 8 000 internetových obchodov, ako si teda vybrať z takého množstva ten správny, kde prebehne váš nákup úplne v poriadku?

 

Indície, ktoré prezradia, že ide o kvalitný e-shop:

  1. Kvalitné technické riešenie internetového obchodu

Ak nie ste na internete po prvýkrát, určite viete, že existujú stránky, na ktorých sa vám pohybuje lepšie, všetko je akési plynulejšie, vždy viete kam kliknúť, aby ste sa dostali, kam chcete. To isté platí pre internetové obchody. Tie najkvalitnejšie e-shopy majú vždy technické riešenie na mieru, ktoré prispôsobujú správaniu sa užívateľov, sú pre nakupujúcich prívetivejšie a nákup dokážete uskutočniť už na pár klikov.

  1. Dizajn e-shopu

Tak ako je to v prípade dizajnu kamenných obchodov, do ktorých chodíte nakupovať, aj dizajn e-shopu je dôležitou súčasťou nakupovania na internete. Cieľom je, aby ste sa aj v interentovom obchode cítili príjemne, farby ladili s charakterom predávaného sortimentu, rozloženie prvkov na stránke zodpovedalo logickému zoradeniu, ktoré uľahčuje nákup a aby ste si dokázali tento dizajn priradiť k tomuto konkrétnemu obchodu.

  1. Skladová dostupnosť tovaru

Označenie dostupnosti v obchode ako „Skladom“ by správne malo vyjadrovať, že je obchod schopný objednaný tovar zabaliť a vyexpedovať na vašu adresu do 24 hodín. Bohužiaľ, zo skúseností vieme, že „skladom“ neznamená vždy expedovanie do 24 hodín. Niektoré obchody totiž pod týmto označením chápu, že majú tovar na sklade u dodávateľa, čo môže výrazne natiahnuť dobu dodania na 7 a viac dní od objednávky.

  1. Vlastný showroom

Najúspešnejšie internetové obchody dokážu mať vďaka svojim ziskom aj svoje vlastné predajné miesta, showroomy, či odberné miesta, kde si viete prísť priamo tovar obzrieť, objednať, prípadne prevziať. Túto možnosť využíva čoraz viac ľudí a stáva sa strategickou výhodou internetových obchodov v záplave konkurencie.

  1. Rôzne možnosti doručenia tovaru

Kvalitné e-shopy sa rozhodne nelimitujú iba v jednej možnosti doručenia tovaru k zákazníkovi. Štandardom v spôsobe doručenia alebo vyzdvihnutia tovaru je minimálne kombinácia slovenskej pošty, kuriérskej spoločnosti (DPD, UPS, GLS..) a osobného odberu.

  1. Rôzne možnosti platby za objednávku

Pre možnosti platby platí rovnaké pravidlo ako pre spôsoby doručenia a to, že kvalitné e-shopy dávajú zákazníkom rôzne možnosti ako zaplatiť za tovar – kartou, bankovým prevodom na účet, alebo dobierkou pri prevzatí tovaru. Ak ste v obchode ešte nenakupovali, nikdy neplaťte prvý nákup dopredu kartou alebo bankovým prevodom, vyhnete sa tak problémom s nedodaním zaplateného tovaru.

  1. Bezproblémové vrátenie alebo reklamácia tovaru

Toto je jedným z hlavných bodov, prečo si vybrať pre nákup tovaru práve overený a kvalitný internetový obchod. Neraz sa stalo, že sme cez internet zakúpili tovar, ktorý nám následne nevyhovoval a tak sme ho museli vrátiť. Každý zákazník má právo pri nákupe cez internet vrátiť tovar bez udania dôvodu do 14 dní od jeho prevzatia (nevzťahuje sa na určité segmenty).

Kvalitné obchody samozrejme zákon rešpektujú a nerobia s tým žiaden problém. Takisto si spomenieme na tento bod pri riešení reklamácie  tovaru, ktoré veľké obchody riešia sporadicky do niekoľkých dní a máloktorý obchod ich naťahuje až po dobu 30 dní. Tu však môže vznikať problém pri malých, neoverených obchodoch, v ktorých sme nakúpili iba kvôli najnižšej cene.

  1. Obchod má certifikát bezpečného nákupu

Certifikáty bezpečného nákupu obchody získavajú na základe hodnotení od zákazníkov. Aby obchod získal aspoň jeden z týchto certifikátov, musí mať známku hodnotení vyššiu ako 80%.

Pri e-shopoch sa môžete stretnúť z nasledovnými certifikátmi:

  1. Heureka Overené zákazníkmi
  2. Pricemania Overený obchod
  3. Najnakup Obchod odporúčaný zákazníkmi
Overené zákazníkmi - Audito.sk Obchod overený zákazníkmi - Audito.sk

 

 

 

 

 

 

  1. Reklamné kampane e-shopu

Áno, aj to, že narážate na rôzne reklamné kampane e-shopu po internetových stránkach, alebo vidíte sponzorované pozície obchodu na porovnávačoch cien, značí, že obchod je schopný investovať do rozvoja a do reklamy, malo by teda ísť o ekonomicky zdravý obchod, ktorý nebude mať problém riešiť vaše objednávky, či reklamácie.

Dúfame, že týchto pár indícií pomôže aj vám a vďaka nim predídete nákupu v internetovom obchode, ktorý si vás, ako zákazníka, nezaslúži. Máte nejaké svoje postupy, ako spoznať kvalitný e-shop? Podeľte sa s nami v komentároch.