Často sa stretávame s cieľom majiteľov e-shopov zvyšovať návštevnosť s domnením, že ak dosiahnu vyššiu návštevnosť, budú mať aj viac objednávok. Čo sa však zamyslieť nad tým, akú máme reálne mieru konverzie pri súčasnej návštevnosti a ako ju môžeme zvýšiť a teda pri rovnakej návštevnosti predávať viac?

Ak váš internetový obchod navštívi 1000 užívateľov a reálne máte z týchto návštev iba 10 objednávok, miera konverzie je 1%. Takto nízka miera konverzie vraví o tom, že zrejme nie všetko bude v e-shope v poriadku a iba 1% našich potencionálnych zákazníkov dokážeme presvedčiť k tomu, aby u nás tovar objednali.

 

Čo všetko môže stáť v ceste za úspešným dokončením objednávky?

  1. Nedôveryhodný dizajn e-shopu

Dbajte na to, aby dizajn Vášho e-shopu korešpondoval s charakterom predávaného tovaru, aby mal správne zvolené farby a aby sa užívatelia v ňom cítili dobre. Ak využívate krabicové  e-shopové riešenie s preddefinovanými vzhľadmi, investujte aspoň do vytvorenia peknej hlavičky a loga pre váš e-shop, prípadne si dajte vytvoriť grafiku na mieru. Táto investícia sa vám určite vráti v krátkom čase.

 

  1. Nedostatočné informácie o dopytovanom produkte

Toto je azda najväčší vinník miery ochodov zo stránky a nedokončenia objednávky. Dbajte teda na to, aby ste aspoň pri najpredávanejších produktoch mali vždy peknú galériu obrázkov, čo najlepší popis produktu vrátane parametrov, hodnotenia produktu od užívateľov a doplnkové príslušenstvo či podobné produkty. Posledné dve spomínané majú za úlohu zvyšovať priemernú hodnotu objednávky. Ak sa neviete k úprave produktov takpovediac „dokopať“ z dôvodu, že ich máte v e-shope veľmi veľa, začnite postupne. Vyšpecifikujte si na základe štatistích TOP 20, TOP 50, TOP 100 produktov a upravujte postupne.

 

  1. Skladová dostupnosť tovaru

Očakávania spotrebiteľov na dostupnosť a doručenie tovaru, prípadne jeho osobné prevzatie sa behom posledných rokov dostali na maximum. Už dávno nežijeme v čase, kedy by naši zákazníci boli ochotní na tovar čakať týždeň, či dva, ak samozrejme nejde o produkty vyrábané na mieru. Dnešným trendom je dnes objednať a zajtra mať doručené, alebo si ísť prevziať osobne. Ak nie ste schopní doručovať tovar do 3 dní, je možné, že vás konkurencia prevalcuje a vaši potencionálni zákazníci radšej nakúpia v inom e-shope. Tento trend udávajú najväčšie internetové obchody, ktoré si postupom času vypracovali dokonalý doručovací systém a ponúkajú zákazníkom odberné miesta, či možnosť navštívenia vlastných showroomov.

 

  1. Nevyhovujúci spôsob platby

Ako predajca by ste nemali limitovať nakupujúcich v možnostiach platby, čiže obmedzenie platieb napríklad iba na platbu vopred pred doručením, môže byť výraznou prekážkou k dokončeniu objednávky. Štandardom vo vašom obchode by malo byť možnosť platiť na dobierku, prevodom na bankový účet, či platobnou kartou. Pri zavedení platby platobnou kartou však nezabudnite na to, že sa spája s dodatočnými poplatkami banke, preto si dôkladne prezistite informácie o poplatkoch priamo vo vašej banke.

 

  1. Nevyhovujúci spôsob dopravy

Hovoríte si, že budete zasielať iba poštou a nechce sa vám riešiť papierovačky s kuriérskou spoločnosťou? Pri spôsoboch dopravy takisto netreba byť tvrdohlavý, čo znamená, že by ste vašim zákazníkom mali doručovať minimálne poštou a kuriérskou spoločnosťou. Ak to spojíte ešte s možnosťou osobného odberu, či odberných miest, nebudú vám mať čo vaši zákazníci vytknúť.

 

  1. Zložitý objednávkový proces

Proces objednania tovaru by mal byť čo najjednoduchší, čiže nevyžadujte pri ňom informácie, ktoré skutočne nepotrebujete k vybaveniu objednávky. Dokončiť objednávku by mal byť zákazník schopný maximálne na 4 kroky, preto sa vyhnite zložitým 10 krokovým košíkom.

 

  1. Potreba registrácie pred objednávkou

Vyžadovanie registrácie zákazníka do systému pred  dokončením objednávky naozaj už  nie je „in“. Zákazníci chcú nakúpiť čo najrýchlejšie, neklaďte im teda polená pod nohy, inak z vášho obchodu odídu bez dokončenej objednávky. Môžnosť registrácie im keď tak ponúknite jednoduchým checkboxom v niektorom z krokov v košíku, no nezabudnite dať zákazníkom aj dobré dôvody, prečo sa registrovať, čo môžu byť napríklad správa faktúr, rýchlejšie vybavenie objednávok, bonusový systém a podobne.

 

  1. Pofidérne obchodné podmienky

Toto je časť, ktorú ešte  pred pár rokmi takmer nikto neriešil, ľudia si len sporadicky čítali obchodné podmienky e-shopov, ktoré boli často vo veľmi zlom stave. Vývojom internetového nakupovania však dozreli aj kupujúci a tí sú čím ďalej obozretnejší, čo je samozrejme iba dobre. Inšpirovať sa, ako správne napísať obchodné podmienky e-shopu, môžete na webstránke Shoptetu. Takisto si môžete dať vypracovať obchodné podmienky na mieru spoločnostiam, ktoré sa tým zaoberajú.

 

  1. Absencia certifikátu bezpečného nákupu

Využívate porovnávače ako zdroj návštev a objednávok vášho e-shopu? Nezabudnite si v tom prípade implementovať zasielanie hodnotiacich formulárov od najznámejších porovnávačov heureka.sk, pricemania.sk a najnakup.sk. Po nazbieraní minimálneho potrebného množstva hodnotení s určitou známkou, vám bude udelený certifikát bezpečného nákupu, ktorý môže mať výrazný vplyv na mieru konverzie vo vašom e-shope.

Certifikáciu internetových obchodov poskytuje aj Slovenská asociácia pre elektronický obchod, ich služba je však narozdiel od porovnávačov spoplatnená.

 

Audit e-shopu - Audito.sk