1. E-shop na plný úväzok, alebo popri práci

Ak rozmýšľate o tom, že si vytvoríte internetový obchod, mali by ste vedieť, že úspešné vedenie e-shopu vyžaduje oveľa viac času, aby to mohla byť len „bokovka„. Pri plánovaní časovej náročnosti, ak si chcete vytvárať e-shop sami, musíte zobrať v úvahu to, že budete musieť váš voľný čas venovať návrhu celého e-shopu, čo sa spája s návrhom grafiky, rozloženia jednotlivých kategórií, či sekcií.

Ďalej budete svoj čas venovať nahadzovaniu produktov a ich optimalizácii (pre užívateľov a vyhľadávače). Ďalej sa fungovanie internetového obchodu spája s hľadaním vhodných predajných kanálov, či už sú to porovnávače cien, reklama na googli, alebo affiliate program. Samotné nastavenie a optimalizácia reklamných kampaní vie zabrať veľa hodín práce a vykonáva sa priebežne popri fungovaní e-shopu. Ak správne nastavíte reklamné kampane a rozbehne sa predaj vašich produktov, budete musieť tovar baliť a posielať, čo je takisto časovo náročná práca. Konkrétne body pre založenie webstránky, alebo internetového obchodu si rozpíšeme v ďalších bodoch, no už teraz môžeme povedať, že ak chcete prevádzkovať úspešný e-shop so spokojními zákazníkmi, budete potrebovať rozhodne viac času, ako len „zopár“ hodín po práci.

2. Registrácia domény a výber hostingu

Pri zakladaní webstránky, alebo internetového obchodu je prvým dôležitým momentom výber a registrácia domény, na ktorej bude vaša webová prezentácia dostupná. Pri názve domény si dobre premyslite, či do nej chcete umiestniť kľúčové slovo, ktoré definuje charakter vášho podnikania, alebo zvolíte cestu domény, ktorej budete postupne budovať brand (alza.sk). Doménu je potrebné následne zaregistrovať (forpsi.com) a následne spojiť s hostingom. Hosting je miesto, na ktorom sa reálne ukladajú vaše dáta na serveroch hostingovej spoločnosti. Spojenie domény s hostingom sa uskutočňuje jednoduchou zmenou DNS záznamov pri nastaveniach domény. Zo svojich skúseností môžem odporúčať websupport.sk, ktorý vám poskytne kvalitný hosting a takisto podporu pre vaše projekty.

3. Výber e-shopového riešenia

V poslednom období vzniká veľké množstvo e-shopov, ktoré sú založené na „krabicovom“ riešení. To znamená, že si napríklad od firiem, ako sú webareal.sk, biznisweb.sk, shoptet.sk, shopsys.sk alebo iné prenajímate technické riešenie e-shopu za určitý mesačný poplatok, ktorý býva vo výške od 10€, záleží na použitom riešení. Všetky tieto riešenia obsahujú dostatočnú funkcionalitu od možnosti zmeny dizajnu, cez kompletný návrh sekcií a kategórií až po SEO nastavenia pre optimalizáciu obsahu. Hlavnou nevýhodou týchto riešení je, že sa nimi ťažšie odlíšite od iných e-shopov, nakoľko na týchto systémoch funguje niekoľko tisíc iných webstránok a obchodov. Medzi hlavné výhody patrí naopak možnosť spustiť e-shop už do pár dní od myšlienky založenia obchodu.
V prípade, že sa chcete kompletne odlíšiť od vašej konkurencie a obchod si navrhnúť sami, budete potrebovať dobrú firmu, ktorá vám internetový obchod naprogramuje. V takomto prípade môžete rátať s investíciou v niekoľkých tisícoch až desaťtisícoch eur. Najväčšiou výhodou takéhoto riešenia je možnosť úprav a dorábania funkcií, čo pri krabicových riešeniach nie je často možné. Hlavnou nevýhodou bude v tomto prípade cena, kedy návratnosť investície potrvá niekoľko mesiacov, či rokov.

4. Obsah e-shopu

Pri vytváraní obsahu na stránke je potrebné zamyslieť sa nad logickým usporiadaním kategórií, sekcií a článkov na stránke, aby bolo všetko ľahko vyhľadateľné. Strom kategórií je potrebné tvoriť podľa toho, aký tovar budete vo vašom e-shope predávať. Každé zadelenie by malo smerovať od hlavnej kategórie až po tú najnižšiu v logickom slede. (napr. Biela technika – chladničky – jednodverové chladničky). Naopak, nesmie sa stať, že produkt z bielej techniky budete mať napríklad zaradený pod kategóriou výpočtovej techniky, nakoľko ho tam nebude nikto hľadať. Veľmi dôležitou súčasťou každého internetového obchodu je možnosť fulltextového prehľadávania e-shopu, teda tzv. „Search„. Niektorí užívatelia v rámci ušetrenia času používajú priamo toto vyhľadávania, namiesto toho, aby sa preklikávali kategóriami.

Ak už máte vytvorené kategórie, je potrebné zaplniť ich produktami. Import produktov môže byť hromadný prostredníctvom XML alebo CSV importu, alebo môžete nahrávať produkty po jednom. Pri nahrávaní produktov myslite na ich optimalizáciu, čiže doplnenie správneho názvu produktu a ich kódového označenia, kvalitného popisu a obrázkov v čo najkvalitnejšom rozlíšení. Najnovším trendom pri produktových obrázkoch sú 360 stupňové fotografie, vďaka ktorým si môže zákazník veľmi detailne prezrieť produkt.

Na dobrej webstránke, či internetovom obchode by nemali chýbať zaujímavé články z vašej problematiky, ktoré dajú užívateľom na vašich stránkach tú pravú pridanú hodnotu a môžu tak zvyšovať mieru konverzie.

Z povinných údajov nemôžu chýbať vaše firemné a kontaktné údaje, na ktorých vás môžu užívatelia zastihnúť a obchodné podmienky, ktoré musia byť v súlade so zákonom o ochrane spotrebiteľov pri zásielkovom a podomovom predaji.

5. Online reklama, alebo ako pritiahnuť užívateľov do vášho e-shopu

Jedným zo zdrojov vašich návštev bude Google a jeho organické vyhľadávanie, no toto je závislé od SEO optimalizácie vášho e-shopu a produktov. Sú však aj možnosti, ako  nečakať iba na Google. Zákazníkov môžete získavať registráciou vášho obchodu vo firemných katalógoch (cca 15-20 najznámejších stačí), ďalej vytvorením konta na porovnávačoch cien (Pricemania.sk, Najnakup.sk, Heureka.sk), ktoré zaradia vaše produkty do fulltextového vyhľadávania, alebo ich zakategorizujú do porovnania cien (potrebné zvoliť platený PPC program). Pri zakladaní e-shopu si hneď vytvorte aj profily na sociálnych sieťach, ako je Facebook a Twitter, kde budete získavať fanúšikov a ďalej s nimi pracovať. Ďalšou možnosťou zviditeľnenia sú PPC kampane v Google AdWords, kde vám dokonca Google poskytne po preinvestovaní vašich prvých 25€ ďalších 75€ ako začiatočný bonus. Pri investovaní do online reklamy je potrebné hľadať vždy najcielenejšiu formu reklamy, s reálnou návratnosťou a možnosťou vyhodnocovania. Z tohto dôvodu vychádza PPC reklama (platba za klik) ako najvhodnejšia cesta získavania potencionálnych zákazníkov.